-

Jag har ont i kroppen? Jag har inga pengar? Jag börjar jobba om 90 minuter? Hur tror ni det känns?
Såg klart I Love You Man, som bettan brännt till mig, tack bettan. Bra film.
Hemma är det tydligen snöstorm. Och här blåser det. Ganska skönt faktiskt.
Tvättmaskinen väsnas värre än vad vi har gjort på våra värsta fester.
Alltså människorna här.. Dom är speciella. Säsongarna är en sort. Typiska. Festar, jobbar, festar etc etc.
Men de övriga. Människorna. Urbefolkningen. Dom är avslagna. Lever de i dvala? Man försöker få till ett samtal men icke. Det går kanske 2 av 10 gånger.
-Bor du i Åre?
-Åre? Nej! Jag bor i blabla.
-Okej, ligger det långt härifrån eller?
-Ja, tre och en halv mil.
End of story. Samtalet är slut. Jag gör allt. Sandra också.
Sandra frågar personalen.
-Vad kan jag göra?
-Ingenting.
Alltså, dom är inte otrevliga. Dom pratar lite ibland. Men de frågar inte mycket. Inte mycket alls. De säger någon mening. Inte mer. Dom tittar på oss. Jag går fram och tillbaka för att hämta saker. Varje gång tittar personalen på mig. Bara tittar. Följer mig med blicken. Helt utan uttryck. Bara blint tittande.
Jag och Sandra är utan sysslor så vi går ner till tvättstugan och viker hotellets rena handdukar. Städperonalens jobb alltså. Städpersonalen kommer ner. Inte ett ord. Men dom är inte snofsiga, inte dryga och inte elaka. Bara tysta, lugna, avslagna. Varför kan dom inte föra ett samtal? Varför kan dom inte le och säga tack?
Hemma är det så mycket mer tjeckt. När vi praktiserade i helsingborg var det ännu mer tjeckt.
Så annorlunda. Där log man, man kom med åsikter, tips, tackade och sa ifrån. Här är det tyst.
En i personalen pratade med en gäst i telefon igår och fick ett litet utbrott efteråt. Det var så jävla skönt att se så jag började skratta och det kändes som, äntligen, äntligen vaknade den människan, om än kortvarigt och tillfälligt, men hon vaknade ur dvalan. Tjiho!
Sedan frågade dom vilken årskurs vi gick och vad vi skulle bli. Sedan åter, tyst. Så dom försöker ju ändå, och är snälla och allting, men det är sååå stor skillnad häruppe mot hemma och söderut.
Men det är bra här. Det är det! :)
Puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0